vineri, 3 aprilie 2009

Lucruri interesante

Ieri am aflat niste lucruri interesante. Vorbeam despre cultura cu Kelly si Harry si vine vorba de alfabet. Harry e indian, mai exact din Punjab si a zis ca si indienii au un alfabet al lor, doar ca literele nu sunt la fel ca cele din alfabetul latin. Kelly a zis ca a fost in Hawaii si a aflat ca alfabetul hawaiian are 9 litere, dar m-am uitat acum pe Google si am vazut ca de fapt are 12 litere: 5 vocale (a, e, i, o, u) si 7 consoane (h, k, l, m, n, p, w) si a fost scris de misionarii crestini in sec al XIX-lea. Asta chiar ca e interesant. Se pare ca cultura hawaiiana a fost o cultura orala pana la venirea europenilor, iar dupa aceea a devenit o cultura scrisa. Chiar am gasit o pagina pe Google, dar este in engleza despre alfabetul hawaiian si alte chestii despre cultura hawaiiana.

De asemenea am mai aflat ca Max, desi este chinez, nu este chinez din China propriu-zisa, ci parintii sai sunt mai degraba din Singapore cu radacini in Hong Kong, ceea ce ar insemna ca este chinez de prin partea de sud-est a Asiei. Multi chinezi au emigrat de-a lungul secolelor in toata Asia. Chiar vorbeam odata, cand primisem niste mobila din China si a spus ca sunt numai chestii ieftine si lipsite de calitate, iar eu l-am intrebat ironic cum poate sa spuna asa ceva despre tara de unde provine el, iar el a zis ca nu se considera chinez, ci canadian, pentru ca s-a nascut aici si, in plus, nici nu vorbeste chineza, de fapt unul din dialectele principale, mandarina. Apoi am vorbit cu noul supervizor, Lamont. Este negru, dar are radacini de prin Barbados si de prin indienii din Canada, sau First Nations (primele natiuni). Ce e interesant cu indienii din Canada este ca beneficiaza de scutire de taxe si alte facilitati pe care nu le stiu acum. De fapt, ei platesc taxe la salariul pe care il iau ca angajati, dar cand este vorba sa-si declare taxele, cum ar fi acum in aprilie, isi primesc toti banii inapoi. Ca sa fii recunoscut ca membru al primelor natiuni trebuie sa treci printr-un proces birocratic la sfarsitul caruia ti se da un card prin care iti este recunoscut acest statut. De aceea imi place Canada, pentru ca afli atatea lucruri interesante. Iti imbogatesti orizontul cu ocazia asta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu