joi, 3 septembrie 2009

Jamaica

Vorbeam azi cu un coleg de-al meu care este din Jamaica. Nu e negru, e alb, blond-roscat, vorbeste cu accent jamaican si ii place reggae, bineinteles. Vorbeam despre cum este in Jamaica si despre cum este politica acolo. Mi-a zis ca sunt doua partide: JLP (Jamaican Labour Party) si PNP (People National Party) si fiecare are culorile lui. Acolo dialectul pe care il vorbesc se numeste patois si se pronunta ca in franceza. Ei ii spun "broken english", pentru ca mi-a zis niste propozitii in patois si n-am inteles nimic. A trebuit sa-mi traduca el.

Revenind la politica, mi-a zis ca in Jamaica criminalitatea este mare pentru ca este stimulata de politicieni. Orasele sunt impartite in zone JLP si PNP. Iar suporterii unui partid nu pot calca in cartierele dominate de celalalt partid, pentru ca pot fi impuscati. Pana la urma Jamaica este o tara din "lumea a treia". La alegeri, politicienii le dau suporterilor lor arme, iar tineri si copii merg pe biciclete si impusca pe oricine nu este din partidul pe care-l sustin. De exemplu, colegul asta era din PNP si avea o bratara portocalie pe mana pe care avea scris numele liderului, o femeie. Culorile partidului sau sunt rosu si galben. Baietii de care vorbeam mai inainte merg pe biciclete rosii si portocalii si "isi apara cartierul" sau asa numesc ei impuscarea la intamplare a oamenilor. Bob Marley a facut parte din PNP, dar nu prea era implicat in politica si a fost impuscat de JLP.
La alegeri stau soldatii langa tine sa vada cu cine votezi si daca nu votezi cu JLP poti sa te trezesti cu un M-16 in ceafa, chiar daca esti o bunicuta foarte batrana si te forteaza sa-ti schimbi votul.

Vorbeam de criminalitate mai inainte. Colegul asta imi spunea ca politia este foarte corupta, iar impotriva ei lupta mafiotii. La ei, "nasii" mafioti se numesc "bad man" (cititi cuvintele cum se vad, nu ca in engleza). Cica unul dintre ei a intrat odata intr-o sectie de politie deghizat intr-o batranica si acolo a impuscat o multime de politisti si a scapat pentru moment, dar a fost prins mai tarziu si l-au ciuruit. Dar nu s-a terminat aici. Au mai chemat politisti si de la alte departamente, din alte zone ale orasului, care au venit sa traga in el (in semn de razbunare, desigur) si si-au descarcat si ei armele in ala, desi era mort. In Jamaica cica legea spune ca familia cuiva impuscat trebuie sa plateasca fiecare glont tras de politisti. L-am intrebat daca familia aluia a mai cerut trupul si a zis ca nu stie pentru ca nu mai aveau ce sa le dea. Il strangeai cu lopata de pe jos. Oricum, daca iei informatiile astea si le verifici cu alte surse se poate crea alta imagine. Pana la urma asta e versiunea unuia si nu poti sa stii care e adevarul, dar ceva adevarat este in tot ce mi-a spus.

Romania e de 21 de ori mai mare decat Jamaica, iar Jamaica are o rata a criminalitatii uriasa. Si in sec. al XIX-lea, in Romania, violenta politica era stimulata de partide, iar la ultimele alegeri tin minte ca in nu stiu ce localitate s-au batut suporterii PDL cu cei ai PSD, la fel ca in sec. al XIX-lea. Nu cred ca au fost stimulati de liderii locali de partid, dar, oricum, nu e ceva de laudat.

Tipul asta a zis ca a venit in Canada, pentru ca este o tara mai linistita, dar vrea sa se intoarca intr-o zi acolo pentru ca are casa, are proprietati, un frate de-al lui are o companie de taxiuri. Totusi, statiunile turistice nu sunt afectate de criminalitate pentru ca sunt, cred eu, principala sursa de venit a tarii. Pana la urma sunt situati in Caraibe. De asta imi place Canada, afli atatea lucruri din multe zone ale lumii de care nu stiai nimic. Colegii mei filipinezi mi-au zis ca sunt peste 400 de dialecte in Filipine, dar pe Wikipedia spune ca sunt intre 170 si 180.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu