miercuri, 2 septembrie 2009

Oportunitati

Azi la servici, doua colege de-ale mele vorbeau despre educatie si utilizarea calculatorului. Una dintre ele, care este din Filipine, spunea ca nu a invatat sa foloseasca calculatorul decat dupa ce a fost angajata in Filipine la o fabrica dupa absolvirea colegiului. Cealalta, canadiana, spunea ca a invatat sa-l foloseasca de la 5 ani. Cand i-am spus ca eu am invatat sa-l folosesc abia la 19 ani a ramas masca. Nu-i venea sa creada ca in alte tari oamenii nu stiu sa foloseasca calculatorul decat foarte tarziu. Filipineza spunea ca doar scolile bogate, private, ii invata pe copii sa foloseasca calculatorul.

Cand am plecat m-am dus in statia de autobuz care este exact in fata cladirii unde lucrez si acolo m-am intalnit cu un chinez pe care-l vad de obicei la ora aia. Din vorba-n vorba am ajuns sa il intreb de cand e in Canada (ma intrebase si el de cand sunt eu aici) si mi-a zis ca venise aici pe la sfarsitul anilor' 80, cand chinezii puteau veni aici doar ca studenti, altfel nu. Acum pot sa vina si ca muncitori cu contract. L-am intrebat daca se mai duce in China si mi-a zis ca se mai duce. L-am intrebat daca se vede schimbarea si mi-a zis ca e enorma. El era din Shanghai si a zis ca, economic, China este mult peste Canada, iar tinerii care vin aici vin pentru educatie pentru ca oportunitatile sunt mai multe acolo decat aici. L-am intrebat si de schimbarea regimului politic de acolo si mi-a zis ca oamenii sunt impartiti. Unii cred ca numai un guvern autoritar este capabil sa mentina China unita, iar altii spun ca trebuie acordata libertate imediat si nu picatura cu picatura. El era de parere ca schimbarea trebuie sa vina treptat, pentru ca majoritatea chinezilor sunt slab educati, iar daca le dai liberatate imediat nu o sa stie ce sa faca cu ea si atunci o sa iasa rau. Ma gandeam ca asa a fost in Romania.

Nu vreau sa fiu inteles gresit, caderea comunismului a insemnat lucrul cel mai bun care i s-a intamplat Romaniei, dar faptul ca marea majoritate a romanilor sunt prost educati si nu au o pregatire superioara i-a facut sa nu stie cum sa foloseasca libertatea proaspat dobandita dupa 1989. Si uite ca fiecare crede ca are libertate absoluta, poate sa spuna si sa faca ce vrea si apoi te intrebi unde o sa ajunga tara aia. Nu cred ca trebuie sa mai spun ca badarania si lipsa de respect pentru cei din jur sunt la ordinea zilei in viata publica si privata, iar oamenii care gandesc cum trebuie nu reusesc sa se faca auziti. Faptul ca nu a fost limitata de bun-simt si responsabilitate i-a facut pe romani sa ajunga sa se intrebe unde o sa se ajunga cu tara asta. Nu mai spun ca acum educatia se face prin televizor si nu prin carti si prin scoala ceea ce e tragic. Dar cine nu stie lucrurile astea ?!... Romania este pe primul loc la consumul de televiziune in Europa. O modalitate mai eficienta de omorare a neuronilor nici ca putea fi gasita.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu