joi, 12 noiembrie 2009

Sistemul de sanatate american

Anul asta a fost o dezbatere foarte mare legata de reforma sistemului sanitar in Statele Unite. Am mai spus si alta data ca in Canada sunt multi canadieni care nu ii simpatizeaza pe americani pentru egocentrismul lor. In paranteza fie spus odata seful meu mi-a zis ca s-a dus la Seattle (3 ore pe autostrada de Vancouver), iar acolo a intrat in vorba cu o femeie care l-a intrebat de unde este. El i-a spus din Vancouver (era in timpul verii), iar l-a intrebat ce temperatura este aici, cum este vremea. El i-a raspuns, ironic, ca ingheti de frig. A ramas asta crucita. O dovada de ignoranta din partea ei si mai sunt multi americani ca ea.

Revenind la subiectul din titlu am vazut un documentar facut de un jurnalist american in mai multe state din lume: Germania, Japonia, Elvetia, Taiwan unde analiza fiecare sistem si vedea ca un sistem de sanatate eficient poate fi implementat in state dezvoltate daca exista vointa. La sfarsit a tras o concluzie care mi-a intarit si mai mult ideea ca americanii vor sa fie tot timpul originali si nu vor sa se inspire de la altii. Arata secvente din campania electorala in care nici un candidat nu mentiona o idee luata de la alte state. Si tot jurnalistul acesta spunea ca sunt multe idei pe care America le poate lua de la statele dezvoltate. Taiwanul, de exemplu, a luat toate ideile bune de la mai multe state si a facut un sistem de sanatate foarte eficient. Fiecare este asigurat indiferent de venit. Fiecare are un card cu un chip in care informatiile medicale sau trecutul medical al acelei persoane, pot fi citite in orice spital si poate fi luata masura necesara. De asemenea nu erau cozi de asteptare. Foarte eficient. Chiar si strainii se puteau duce sa beneficieze de sistemul sanitar, daca erau in vizita.

Un alt aspect interesant al acelei dezbateri era atacul asupra sistemului de sanatate canadian. Fara temei. Cu toate calitatile si defectele sale e un sistem mult mai bun decat cel din State. Pana acum i-am vazut doar calitatile.

6 comentarii:

  1. Iar eu am vazut pana acum doar defectele celui american!
    Salutari...numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  2. Poate ar trebui sa dezvolti subiectul asta mai mult. Din perspectiva unei persoane care traieste in State.

    Numai bine,
    Sergiu

    RăspundețiȘtergere
  3. Sigur, cu mare palcere!
    Nu am foarte multe de spus, pentru ca locuiesc de prea putin timp ca sa fac "studiu de caz", insa din prisma mea , personala, consider ca este absurd ca o persoana neasigurata sa nu poata beneficia de servicii medicale,.Sauuuu, pentru acestea sa trebuiasca sa plateasca sume astronomice.
    Health care reform este pe buzele tuturor acum, democratii chiar au inceput sa umble din usa in usa pentru a strange semnaturi din partea oamenilor de rand...Mi s-a intamplat!
    Si, sincer mi s-a cam facut lehamite, pentru ca nimeni nu le explica acestora cu ce ii poate ajuta concret.
    Adica, sa-ti dau un exemplu:daca pana acum, un asigurat la o companie de asigurari privata, pentru o operatie chirurgicala obisnuita, nimic "fancy", poate astepta pana la cateva luni sa fie programat....cand Statul va fi cel care va patrona o parte din health insurance poate astepta intre 6 si 12-16 luni...Afirmatie facuta de un reprezentat democrat..
    So, what's the difference???

    RăspundețiȘtergere
  4. Totusi ma intreb de ce americanii nu se inspira din modelele altor state ? Asa cum am zis si in postare. In Europa, Japonia si Taiwan firmelor de asigurari li se interzice sa faca profit, iar preturile medicamentelor si serviciilor medicale sunt negociate in fiecare an.

    Sistemul sanitar american este unul care este orientat prea mult pe profit. Din ce am vazut in documentarul ala, sistemul taiwanez era unul foarte bun si sa stii ca la inceput l-au adoptat pe cel american, dar si-au dat seama ca acel sistem va deveni din ce in ce mai costisitor.

    RăspundețiȘtergere
  5. De ce????
    Este foarte simplu, Sergiu, pentru ca interesele marilor companii de asigurari medicale sunt imense...si poate chiar acestea controleaza niste sfere d ecare noi nu stim...
    Si mai e si infumurarea americanilor, asa cum bine ai subliniat, ca ei stiu totul, sunt cei mai buni, cei mai tari...etc., etc....
    Se pare insa ca sunt probleme mari care trebuie rezolvate...

    RăspundețiȘtergere
  6. Da, sunt probleme foarte mari, iar firmele de asigurari din America nu cred ca vor accepta un sistem in care sa li se interzica sa faca profit avand in vedere profilul sistemului sanitar american.

    RăspundețiȘtergere