joi, 11 februarie 2010

Televiziunle americane = televiziunile romanesti

In fiecare dimineata inainte sa ma duc la servici deschid televizorul ca sa vad ce mai intampla prin lumea asta. Azi am deschis televizorul si s-a intamplat sa vad stirile de dimineata de la un post american de televiziune din Seattle. Mi-a atras atentia o stire in care se vorbea despre bataia pe care a luat-o o fata de 15 ani de la alti adolescenti, sa le spun. Mama unuia dintre agresori spunea ca de fapt fata batuta o teroriza pe fata ei de cateva luni, iar fata ei se afla printre agresori. Scandalul a capatat amploare pentru ca bataia a fost filmata de o camera de supraveghere, iar trei agenti de securitate de la sistemul de transport public au stat si s-au uitat fara sa intervina, pentru ca asa spunea regulamentul.

Nu vrea sa vorbesc despre asta in detaliu, ci despre ce mi-a atras mie atentia. Am observat o diferenta foarte mare, cu aceasta ocazie, intre modul in care sunt prezentate stirile in Canada si in SUA. La o televiziune canadiana nu as fi vazut filmul la televizor, ci doar o prezentare sumara a imprejurimilor de dupa producerea evenimentului, chiar daca ar fi fost imagini inregistrate cu camere de supraveghere. In SUA se pare ca nu e cazul. In momentul ala mi-am adus aminte de modul in care sunt prezentate stirile in Romania. Dupa modelul american. Cand se vorbea de agresarea unor profesori de catre elevi erau aratate, fara nici un fel de cenzura, chiar filmele postate de elevi pe YouTube. Mi-am mai adus aminte de o stire prezentata la Stirile de la ora 5 de la ProTV de acum cativa ani in care un nebun o omorase pe nevasta-sa si ii taiase capul (scuze pentru descrierea prea fidela). La stirile de la ora 5 dupa-amiaza au aratat cum ala facea pe eroul cu fapta lui si i-au aratat si capul femeii, cenzurat, ce-i drept.

Oare de ce jurnalistii din Romania trebuie sa imite modelul american, senzationalist ? De ce nu se pot inspira din modelul britanic, canadian sau orice alt model de bun-simt ? Poti vinde o stire si daca o prezinti altfel. Treptat-treptat s-a creat o psihoza printre oameni cum ca tara asta se duce de rapa, mai mult decat o arata realitatea. Si apoi fiecare om stie cat de rau este in Romania. Nu mai trebuie exacerbata psihoza asta de stiri atat de infioratoare. In Canada asemenea stiri sunt expediate la "Pe scurt". Scuza "jurnalistilor" romani: se cere, asta vrea publicul. Nu, publicul nu vrea asta. Publicul a fost invatat sa vrea asta si poate sa fie invatat din nou cu alt gen de stiri. Citisem odata, nu mai tin minte unde, ca un ziar din Franta fusese vandut in totalitate (avea 100.000 de copii) desi pe prima pagina era o stire despre un muncitor foarte harnic care tocmai iesise la pensie. Deci se poate in alte parti. E nevoie doar de efort si vointa de a schimba ceva.

2 comentarii:

  1. Am vazut si eu stirea...m-a socat efectiv!
    Mai ales cum cei trei oameni de paza si security stateau si se uitau la biata fata care era maltratata!
    Si de ce?Explicatia sefului politiei din Seattle??
    Pentru ca si-ar fi pierdut serviciul daca ar fi intervenit!
    Brrrrr, incredibil!
    Crazy world!
    Apropos de stiri, Sergiu...sincer, eu aleg sa nu ma uit prea mult la tv.Din pacate ,si romanii si americanii apreciaza acelasi gen de "noutati senzationale".
    Ai dreptate, daca li se va da o alternativa, sunt convins aca lucrurile se pot schimba!
    Iti recomand , daca reusesti sa le prinzi...stirile de la Deutsche Welle!Profesionalism!

    Ganduri bune din California!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ai foarte multa dreptate. In privinta stirilor de la Deutche Welle sper ca le mai au in limba romana pentru ca cei de la BBC au desfiintat sectia in limba romana. Iar acum, mai mult decat oricand, sunt necesare cand lucrurile au luat-o razna atat de mult.

    Merci de sugestie. Nu stiam ce alternativa sa am la stirile BBC. Salutari din Vancouver. Nu te-a cuprins spiritul olimpic ? :)

    RăspundețiȘtergere