miercuri, 24 martie 2010

Fiji - un arhipelag in Pacific

Un tip care a adus o incarcatura la noi la firma mi-a zis ca e din Fiji. Daca m-ar fi intrebat cineva ce stiu despre Fiji as fi spus ca este o insula (de fapt sunt mai multe insule, un arhipelag) in mijlocul Oceanului Pacific. Ei bine, tipul asta e indian (din India) si mi-a spus ca acolo toti indienii au cele mai bune joburi, au pozitii in guvern, pentru ca bastinasii sunt ca cei din Canada: lenesi, nu vor sa faca nimic. Din ce mi-a zis bastinasii sunt foarte nemultumiti de situatia asta. Indienii au ajuns in Fiji adusi de britanici ca sclavi. Mi-a zis ca daca bastinasii nu faceau nimic trebuia sa vina cineva sa se ocupe de treburile statului. Totusi sunt tensiuni etnice acolo. Imi povestea ca matusi, verisoare de-ale lui au fost violate de bastinasi ca o forma de protest fata de situatia existenta.

Mi-a mai zis ca de situatia existenta sunt vinovati si americanii care au venit cu ideile lor acolo si au stricat situatia. Asta nu am de unde s-o verific, asa ca o iau de buna cu o urma de scepticism. Personal nu-mi place cum gandesc o parte din americani, mai ales mentalitatea "we're #1, we're the best". Cum imi spunea un coleg odata: americanii nu au inventat nimic concret, au stiut doar sa-i faca publicitate foarte bine. Iar tipul e canadian. Nu-mi place mai ales cum gandeste extrema dreapta americana de genul Glenn Beck sau Ann Coulter si toti cei de la Fox News. Parca revin la Evul Mediu, si poate ar trebui, mai ales ca nu l-au avut. Daca nu stiti cine sunt cei de sus, cautati pe Google.

Il admir pe Obama, care s-a luptat foarte mult pentru reforma sistemului sanitar. Este un pas inainte, dar se pare ca republicanii cu gandire medievala vor sa o omoare din fasa daca o sa castige alegerile intermediare din noiembrie. Cand aud discursurile unui Beck sau Coulter incep sa cred ca istoria e ciclica, desi nu este asa. Asa au inceput si nazistii si comunistii, facand abuz de libertatea cuvantului. Cine stie si isi aduce aminte, nazistii au venit la putere prin alegeri democratice, dupa ce incercasera, fara succes, sa preia puterea pe cale violenta imediat dupa Primul Razboi Mondial prin "puciul de berarie". Sau Sarah Palin care a facut din faptul de a fi total neinformata o virtute. Intr-un fel isi merita soarta pentru ca au nevoie de socuri pentru a se trezi. Cand esti acolo undeva foarte sus si ai impresia ca toti iti datoreaza ceva trebuie sa te izbesti puternic de pamant ca sa-ti revii. Ma bucur, intr-un fel, ca apar noi puteri pe scena mondiala precum China si India, dar si Brazilia, dar oare cum va arata lumea peste 10, 20 sau 30 de ani ?

5 comentarii:

  1. Interesant postul tau. Logodnicul meu e din Fiji e de origine indiana, dar nu se considera Indian ci Fijian.E mai mult un mix intre Fijian si Indian.Adica parul e putin ondulat ce nu e Indian din cate stim:) Nu este lenes de loc ba chiar din contra. Aproape toti prietenii lui sunt bastinasi. Da, sigur situatia politica e deficila si a fost primul motiv de a parasii tara si a veni aici in NZ. E fericit ptr ca se considera norocos sa fi fost adus de britanici pe insula ptr ca viata in India e mult mai grea si dificila cu o situatie fara speranta.
    Am trait in Los Angeles o perioada intr-o zona de lux si pot sa spun ca aproape 90% din americani nu au nimic in cap din pacate.
    Ma bucur ca sistemul sanitar a ajuns la o reforma. Mi se pare ridicol ca fie deabea in 2010. Tari mult mai joase au un sistem sanitar destul de dezvoltat si nimeni nu se mindreste si nu se vb in news despre asa ceva, dar sigur daca America are, ACUM toti trebuie sa stim si sa apreciem- si sa sarbatorim cu ei.
    Fox - o mizerie!
    Dupa mine si din cate vad, China a fost si va fi o putere intensa. Multi ani a sleeper:)
    Viitorul este interesant.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu am zis decat ce mi-a zis tipul ala, care e si el indian. Nu am zis ca indienii sunt lenesi, dar indianul asta (fijianul, ca sa respectam proportiile) compara pe bastinasii din Fiji cu indienii din Canada. Sigur, nu toti sunt lenesi si puturosi sau drogati. Sunt si oameni de afaceri prosperi de succes printre ei, profesori universitari. Pana la urma e vorba de niste stereotipuri si de modul in care analizezi realitatea cat mai obiectiv.

    N-am inteles ce-ai vrut sa spui cu "multi ani a sleeper". Vrei sa-mi spui ca tu te culci la ora asta ? :) In privinta culturii americanilor. Ai perfecta dreptate, dar nu numai la ei este asa. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Inca ceva. Cand va casatoriti ? :) Daca o sa fie in curand, atunci va urez "casa de piatra".

    RăspundețiȘtergere
  4. Ah stai linistit, inteleg ce ai vrut sa scrii si inteleg. Mi se pare totul ok.
    Adica China a fost multi ani sleeper adica sub acoperire. Lumea nu se prea uita spre China multi ani. Cva de genu mutu fute pamantul, la fel ca Brazilia si India. Sper sa fie un pic mai clar.
    In Dec o sa fie nunta. Multumesc. :) Da sincer ne simtim casatoriti suntem cam de peste 12 ani impreuna.

    Aropo bastinasi aici
    E o problema extem de mare cu Maori aici. De exemplu fac copii la NEBUNIE, adica ptr fiecare copil primesti cam 550$ saptamanal. Asa ca ii poti imagina X5copii minim cati bani ai pe luna? Si asa se stoarce sistemul social. Si cam 90% bastinasii fac treaba asta... asta numai un exemplu.

    RăspundețiȘtergere
  5. Faza cu maorii chiar ca e amuzanta. Exact ca tiganii in Romania. Aia fac copii numai pentru ajutorul primit de la stat si-i trimit la scoala numai ca sa beneficieze de el, pentru ca stiu ca daca nu-si trimit copiii la scoala nu-l mai primesc. Si tiganii se inmultesc ca iepurii. :))

    RăspundețiȘtergere