marți, 11 mai 2010

Un amanunt interesant despre cardurile de credit

Aici, in Canada, cand iti deschizi un cont in banca este aproape obligatoriu sa-ti faci si un card de credit. Ma rog, bancile nu te obliga sa aplici pentru cardul ala de credit, dar te conving spunandu-ti ca ai nevoie de un card de credit pentru a-ti construi credit score-ul. Asta este un sistem de puncte prin care o persoana poate sa primeasca un imprumut la o banca in conditii mai avantajoase daca are un punctaj foarte mare. Tin minte ca si in Romania, inainte sa plecam, se infiintase Biroul de Credit care avea sarcina sa analizeze indatorirea cetatenilor la banci sau la diverse companii de utilitati, iar pe baza acestei analize puteai sa obtii un imprumut in conditii avantajoase sau nu. Pana la urma este un lucru bun, daca platesti constiincios mi se pare normal sa ai conditii mai bune la imprumuturi decat unul care nu-si plateste sau nu vrea sa-si plateasca datoriile la banci.

Revenind la subiectul de mai sus, mi-aduc aminte ca atunci cand am vrut sa ne luam abonamente la telefon a trebuit sa platim o suma consistenta de bani, eu $200, iar Ana $50 (nu stiu de unde diferenta) pentru ca nu prezentam garantie si nu aveam credit score. Dupa un an de zile le-am dat telefon la compania de telefonie mobila si am gasit un agent acolo, care nu era un idiot, care a inteles ca trebuie sa-mi trimita un cec cu suma pe care o platisem ca depozit la semnarea contractului. Ana nu a fost asa de norocoasa. Tipa cu care a stat ea la telefon a zis ca nu se poate asa ceva si i-a transformat depozitul in plata la abonament pentru luna aceea si o parte din luna urmatoare. Am mai spus si alta data ca abonamentele la telefoane mobile sunt foarte scumpe in Canada, comparativ cu Romania.

Dar am divagat prea mult. Cand m-am uitat azi in contul nostru din banca, pentru cardul meu de credit am avut surpriza sa constat ca am fost taxat cu 40 de centi, pentru o suma pe care o transferasem in contul de cheltuieli odata. Da, o sa spuneti, nu conteaza, e o nimica toata, dar daca nu platesti si o suma cat de mica pentru ca spui ca nu e importanta, dobanda o sa se adune si o sa ai surprize mai tarziu. Stiam din Romania ca daca scoti bani de la bancomat de pe cardul de credit dobanda o sa inceapa sa se adune imediat ce ai scos banii, dar pentru cumparaturi ai o perioada de gratie care variaza in functie de banca si de compania de credit. I-am zis despre treaba asta unui coleg mai in varsta care ne actualizeaza noua baza de date pentru clienti si mi-a zis altceva si mai interesant. Cica daca te duci sa aplici pentru un credit ipotecar sau mortgage, cum ii spune in engleza, limita de creditare pe care o ai pe cardul sau cardurile tale de credit conteaza ca o datorie care va fi incorporata in imprumutul tau. Adica, ca sa fiu mai explicit, daca vrei $200.000 pentru a cumpara o casa ai sa primesti de fapt $195.000 daca ai o limita de $5.000 si apoi ai sa platesti dobanda la cardurile alea de credit de nu te vezi, pentru ca ai folosit toata suma aia pentru a putea aplica pentru creditul ala ipotecar.

Cred ca o solutie ar fi, daca nu vrei sa ai probleme de genul asta, sa-ti anulezi cardurile de credit cu cateva luni inainte si apoi sa aplici pentru creditul ipotecar, iar dupa aia poti sa aplici din nou pentru cardurile tale de credit. In felul asta ai sa obtii toata suma de care ai nevoie. Totusi, aici, orice consultant financiar recomanda ca o persoana sa aiba maximum doua carduri de credit. De cele mai multe ori MasterCard si Visa. Astea sunt cele mai populare, ca peste tot in lume. In Canada, din experienta noastra, poti sa traiesti foarte bine si numai din salariu. De exemplu, citeam odata in ziar ca o familie de patru, ca sa traiasca cum trebuie in British Columbia (situatia variaza de la o provincie la alta) trebuie sa aiba un venit de $36,47/ora, adica amandoi trebuie sa castige $18/ora. Ma rog, nu toata lumea castiga atat. Astea sunt date calculate de economisti, dar acolo spuneau ca suma asta acopera doar necesitatile zilnice, ceea ce nu prea cred, pentru ca multi oameni prefera sa traiasca din cardurile de credit si se indatoreaza foarte mult. Dar asta o sa fie un subiect pentru alta data.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu