miercuri, 2 iunie 2010

Problemele educatiei in British Columbia

Citesc si eu site-urile de stiri si ma preocupa situatia sociala a profesorilor pentru ca si eu am facut candva parte, nu demult, din aceasta categorie profesionala. In plus, am rude care sunt profesori si nu pot sa raman insensibil. Nu-mi place sa aud ca profesorilor li se taie acum din salarii pentru ca timp de 20 de ani, orice guvern care a condus Romania nu a facut nimic pentru dezvoltarea economica. Iar cand vorbesti de dezvoltarea economica, vorbesti de o educatie performanta si competitiva si un sistem de sanatate foarte bine intretinut. Oamenii sanatosi si educati pot contribui decisiv la dezvoltarea unei tari pe termen lung.

In ziarul de azi mi-a atras atentia un articol despre un protest al unui numar de aproximativ 100 de elevi de liceu si scoala generala, care s-au adunat in fata Galeriei de Arta din Vancouver pentru a protesta fata de reducerile bugetare din sistemul de invatamant de aici. Ei doreau sa protesteze pentru ca le sunt taiate orele de actorie, cursurile de muzica, iar numarul bibliotecilor este redus. Protestul a fost organizat de Abdi Boubia, care este elev si a organizat protestul prin Facebook. Pagina lui de Facebook o puteti vedea aici. Aici mai puteti vedea si cateva poze de la protest. Mi-a placut ce a putut sa spuna un elev precum Abdi la acest protest: "Ce ni s-a spus toata viata ? Ca scoala este importanta pentru noi ca sa avem succes in viata. Atunci de ce guvernul nu urmeaza sfatul acesta ?" La protest au participat unii membri din opozitie care sunt axati pe probleme de educatie, precum si presedinta Comitetului Scolar din Vancouver, Pattie Bacchus. Unul din participanti a spus ca pana acum s-au auzit proteste din partea politicienilor, profesorilor, dar nu si din partea elevilor. Studentii sunt cei afectati, iar ei trebuie auziti." Preconizata reducere bugetara este de $18,1 milioane, iar cursurile vizate sunt cele de ESL (English as a Second Language), programul pentru elevii cu nevoi speciale, bibiliotecile si programele de muzica. Mi-a placut ce spunea una dintre pancartele purtate de elevi: "Domnule Campbell, ati avut cumva un bibliotecar in scoala dvs. ? Am stiut eu. Nu meritam si noi unul ?"

Daca ar fi sa compar cu ceea ce se intampla acum in Romania as spune ca multi parinti nu inteleg pe deplin situatia in care se afla invatamantul si viitorul Romaniei, in general. Daca imaginea invatamantului si a profesorilor a fost afectata de profesorii care fac meditatii, cu totii cred ca profesorii sunt corupti, ca castiga o multime de bani si "ce le mai trebuie greva ?". Sunt de acord ca orice padure are uscaturile ei, dar padurea nu e uscata. Un procent foarte mare e verde, iar faptul ca se proiecteaza imaginea catorva profesori asupra tuturor mi se pare incorect. In plus, orice guvern, fie ca e el din B.C., fie din Romania, ar trebui tot timpul sa aiba niste prioritati de care sa nu se atinga cand e vorba de reducerile bugetare: invatamantul, sanatatea si cercetarea. Dar de foarte multi ani nimeni nu a vazut asta. Cu exceptia lui Marga, care mi s-a parut cel mai bun ministru al invatamantului pe care l-a avut Romania dupa 1989.

Totusi ar trebui sa condamn si neputinta profesorilor, lipsa de curaj in luarea de atitudine. Niciodata nu s-a facut o greva care sa zdruncine din temelii un guvern sau un sistem prost croit. In plus, romanii si Romania au ajuns in situatia de acum pentru ca, efectiv, nu le-a pasat incotro se indreapta. Sau daca i-a pasat cuiva de drumul gresit in care se indrepta, nu au facut nimic, nu au luat atitudine. Nu au protestat fata de coruptia din societate, fata de lipsa reformelor economice si rationale. Si accentuez rationale. Cei cativa care au protestat au fost voci in pustiu sau catei prea mici pentru cainii cei mari.

3 comentarii:

  1. Am ajuns pe blogul tau, dupa o mare pauza. Aprope ca ma rusinez. Un elev , cred, a cauta un discurs pentru final de gimnaziu si a nimerit la mine, unde , in 15 sept. 2009 vorbeam despre profesorul meu de limba romana. Tu ai comentat atunci, asa ca, iata-ma!

    Da, este mult adevar in ce spui. Stii ce cred? ca multi dintre noi, cei de 'acasa', nu avem o cultura a ' dreptului', a modului de a cere si a apara ceea ce se cuvine omului , viitorului, omemirii.
    Exista idei. Multe, poate chiar bune. Din nefericire, mor in fasa.

    O zi buna!

    RăspundețiȘtergere
  2. Vrei sa-mi reamintesti care este postarea aia la care faci referire in primul alineat, pentru ca, sincer, nu-mi aduc aminte despre ce este vorba.

    Iti multumesc pentru aprecierile din a doua parte, dar sa stii ca in Romania simteam ca atitudinea mea era aceea a omului care striga in pustiu. As vrea sa se schimbe lucrurile in bine. As vrea ca uneori oamenii sa vada prin ochii mei cum este aici. Desi, am mai spus, nu umbla cainii cu colaci in coada si nu curge lapte si miere, dar cand ai perspectiva altor tari poti vedea ce nu merge la tine. In plus, nu vreau sa dau lectii, pentru ca nu cred ca sunt in masura. Pacat ca oamenii din tara nu-i privesc pe cei din afara ca un avantaj, ca un bun pe care sa-l foloseasca in schimbarea Romaniei.

    RăspundețiȘtergere
  3. Poti citi acum la mine . Am ' repostat' - sunt gandurile mele de fosta eleva- profesoara catre dascalii pe care i-am avut.

    RăspundețiȘtergere