luni, 23 august 2010

Masina noua si civilizatia si respectul in trafic

Recent ne-am luat o masina. Nu e noua cum am scris in titlu, dar e ceva nou pentru noi, pentru ca, pana acum, nu ne-am luat o masina. Am strans din dinti si am pus bani deoparte pentru o masina buna, zic eu, chiar daca nu am cine stie ce experienta la cumpararea de masini, dar ma bazez foarte mult pe instinct cand cumpar ceva asa de important precum o masina. E o Toyota Corolla din 2001, dar care este foarte buna si curata. Zilele trecute i-am schimbat uleiul de la servodirectie si uleiul de motor, precum si bujiile, pentru ca nu-i stiam exact istoricul si fac asa de fiecare data cand cumpar o masina la mana a doua. Cand o sa mai avem bani o sa-i schimb placutele de frana sau brake pads, cum le spune in engleza. E greu cand nu stii termeni englezesti de tehnica, asa cum ai nevoie cand ai o masina. Cureaua de distributie se numeste timing belt, de exemplu, dar am scris astea ca sa nu le uit eu mai mult, decat pentru cultura generala a cuiva.

Zilele trecute am iesit cu Ana la o plimbare la Costco, care nu a durat mult, dar amandoi ne-am facut o idee despre cum se conduce aici si, inevitabil, am facut o comparatie cu condusul in Romania si "respectul" care iti este acordat in trafic. Ei bine, aici, soferii chiar te respecta in trafic. Te claxoneaza doar atunci cand a aparut verdele si tu inca stai pe loc sau ai pus frana brusc, iar soferii din spate te claxoneaza din cauza ca erau sa te loveasca in fund. Nu esti claxonat pe trecerea de pietoni ca sa traversezi mai repede. Si pe autostrada, chiar daca intri un pic mai tarziu, iar soferul care o sa vina in spatele tau vede ca nu prea mai ai timp sa intri pe autostrada incetineste putin si te lasa sa intri sau schimba si el banda ca sa iti faca tie loc.

Tin minte ca atunci cand eram in Romania vazusem o stire la TVR despre traficul din Bucuresti si cel din Viena. Cel din Viena era foarte calm si linistit, nici un claxon nu se auzea, iar cel din Bucuresti era foarte zgomotos. Te innebunea efectiv de cap. Aici e cam ca la Viena. Nu se aude nici un claxon pe strada. Soferii din Vancouver nu sunt atat de nervosi si stresati ca cei din Romania. Daca traficul e congestionat nu se apuca sa claxoneze cu totii, de parca masinile s-ar misca mai repede. Asteapta, au rabdare si pana la urma ajung si ei sa intre in trafic. E ceva ce nu poti controla. Tin minte ca odata am mers cu niste prieteni de-ai nostri la un lac si a trebuit sa intram pe autostrada cand era traficul congestionat. Fiecare sofer de pe banda de acceleratie intra cu randul: unul de pe banda, unul de pe autostrada si asa fiecare inainta, iar traficul era fluid.

Am mai zis ca nu vreau sa dau lectii cuiva, dar nu te poti abtine atunci cand vezi ca in unele locuri se poate, iar in Romania nu. Pana la urma tine de oameni sa se faca schimbari. Daca cineva iti face semn cu farurile, atunci te dai la o parte, dar ii iei numarul de la masina si ii faci reclamatie la prima sectie de politie si il urmaresti pana in panzele albe. Multi o sa spuna ca politia in Romania nu-si face treaba, ca e corupta si alte alea, dar inclin sa nu fiu de acord. Un prim argument ar fi acela ca atunci cand am dat examenul pentru permis, dupa ce nu condusesem in viata mea o masina, l-am luat fara sa dau spaga 100 de euro sau cat mai era atunci. Si aveam de gand sa dau examenul pana se plictiseau politistii de mine, dar nu a fost sa fie. L-am luat din prima. Un alt argument cred ca tine de politisti. Multi dintre ei vor sa-si faca treaba si nu suporta sa li se puna stampila de corupt din cauza altora si vor sa-si faca treaba. Inca mai cred ca sunt multi oameni de treaba si in politie. Oare cum ar fi sa nu claxonezi pe cineva pe trecerea de pietoni, sa tragi aer in piept inainte sa incepi sa te certi ca la usa cortului cu cineva, sa fii calm daca cineva ti-a lovit masina din greseala sau daca tu i-ai lovit-o din greseala ? Pana la urma nu e sfarsitul lumii daca ai tabla un pic botita.

4 comentarii:

  1. Partea cu schimbatul benzii pe autostrada cand vezi ca cineva incearaca sa se insereze e o regula peste tot in lume unde exista autostrazi si e de bun simt.

    RăspundețiȘtergere
  2. Spune-mi si mie cand ai vazut bun-simt in traficul din Romania ? Tare m-as bucura sa fie acelasi respect si in Romania, precum in Franta sau in Canada.

    RăspundețiȘtergere
  3. inteleg ca nu esti din bucuresti...esti cumva din ardeal ?

    RăspundețiȘtergere