duminică, 2 ianuarie 2011

Blocuri de locuinte - comparatie

Stateam acum cu o cutie de Pepsi in fata (da, unii o sa zica ca era de fapt altceva, dar asta-i adevarul) si ma gandeam la conditiile de locuit in Romania si cele din Canada. Nu, nu o sa zic niciodata ca cele din Romania sunt execrabile, pentru ca orice apartament de bun-simt din Romania arata civilizat, mai ales dupa ce o multime de oameni si-au instalat centrale de apartament.

Totusi, o problema foarte des intalnita in Romania este lipsa locurilor de parcare. Oriunde te duci in Romania e bataie pe locurile de parcare. Tin minte ca atunci cand plecam undeva cu masina si ne intorceam ne rugam sa nu ne fi ocupat nimeni locul de parcare. De multe ori aveam noroc sa gasim locul nostru liber. Cand am ajuns in Canada am vazut ca oricat de vechi si de prapadit e blocul are parcare pentru fiecare apartament. Ba chiar doua parcari unele, una afara si alta subterana. Locul de parcare e platit, daca stai in chirie. Daca ai cumparat apartamentul, probabil e in pretul apartamentului. Nu stiu cum sta cu apartamentele aflate in proprietate personala. Cand o sa avem si noi o sa va spun.

Blocul in care stam noi a fost construit, cred eu, prin anii '60-'70, adica cam tot atunci cand au fost construite foarte multe blocuri in Romania. Blocul nostru are o parcare subterana si una afara. Locul de parcare e $20/luna in parcarea subterana si $15/luna in parcarea de afara. Pretul nu este inclus in chirie, ci este separat. Am mai spus, si o s-o mai repet, Canada nu este lapte si miere, dar din multe puncte de vedere e mult mai bine organizata decat Romania. Adica de ce nu se puteau construi si in Romania blocuri decente cu parcari proprii pentru fiecare apartament ? Ah. Am uitat sa va spun ca multe blocuri noi, cel putin de aici din Vancouver au si locuri pentru oaspeti. Adica cei care vin in vizita la tine pot sa-si parcheze masina in parcarea blocului fara sa ocupe locul unui locatar din bloc.

Inainte sa plecam din Romania tin minte ca erau niste proiecte de constructie de locuinte in Bucuresti care urmau sa fie prevazute si cu parcari. Asemenea blocuri urmau sa fie construite ca o solutie la criza de parcari din Bucuresti. O initiativa laudabila, dar ma intreb cati isi puteau permite sa cumpere un asemenea apartament ? Un alt aspect al parcarilor ar fi acela ca foarte multe dintre ele sunt platite, mai ales acolo unde traficul este foarte mare, cum ar fi in Vancouver, Burnaby sau New Westminster. Sunt si foarte atent supravegheate. Unele dintre ele non-stop. Odata am luat o amenda in noaptea cand s-a nascut fetita mea, dar am reusit sa-i conving s-o anuleze pentru ca le-am spus ca era o situatie de urgenta. Amenda mi-a fost data pe la ora 1 noaptea. Ieri, cand am fost la plaja in White Rock, erau numai parcari gratuite in locul unde am lasat masina.

In Romania, in orice oras te-ai fi dus era o batalie imensa pe locurile de parcare din fata oricarui bloc de locuinte. Ba te trezeai cu parbrizul spart, buza sparta, portiera zgariata cu cheia daca erai in vizita la cineva. Ceva trebuia sa se intample. Starea asta de conflict latent este una din cauzele stresului cotidian care-i face pe oameni irascibili, pusi pe cearta tot timpul. Apoi se intreaba de unde vin problemele lor. Toti dau vina pe clasa politica, care de fapt nu e o clasa politica, ci doar o adunatura de oameni care cred ca stiu cum se conduce o tara. Ma rog, majoritatea lor, pentru ca sunt si profesioniti pe acolo. Dar sunt prea putini.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu