sâmbătă, 2 iunie 2012

Transportul public in Vancouver

Nu stiu daca am scris vreodata o postare despre trasportul public din Vancouver. Mi se pare un sistem excelent, comparativ cu ce stiam din Romania. Din punctul meu de vedere este foarte bine pus la punct, dar conform unor studii nu este cel mai performant din Canada. Se pare ca cel din Montreal ar fi cel mai bun.
Compania care coordoneaza tot transportul public din Vancouver se numeste Translink. Daca va uitati pe harta transportului de aici o sa vedeti modul cum este coordonat. Principalul sistem de transport este cel de tranzit rapid, SkyTrain-ul, care are trei linii: Expo Line (cea mai veche), Millenium Line si Canada Line (cea mai noua, construita cu ocazia Jocurilor Olimpice de Iarna din 2010). Intrati pe link-ul pe care l-am bagat in pagina si luati orice traseu de autobuz sa vedeti cum se desfasoara. Aproape fiecare autobuz pleaca dintr-o statie de SkyTrain. Autobuzele au benzi speciale pe strada, astfel ca transportul este foarte rapid si nu raman blocate in trafic foarte mult timp. Daca incalci o asemenea banda si impiedici calatoria unui autobuz mergand in fata lui, te poti cu o amenda in cutia postala.

Vancouveritii mai folosesc si SeaBus-ul care face legatura intre Downtown si North Shore, adica North Vancouver. Acesta are curse la fiecare jumatate de ora. Acest sistem face deplasarea prin Metro Vancouver foarte facila. De aceea multi oameni prefera sa se duca la servici, multi oameni lucreaza in Downtown, cu SkyTrain-ul. Zilnic acesta transporta in jur de 400.000 de oameni.

Cea mai important realizare pe care am vazut-o eu pana acum mi se pare Canada Line, care merge din Downtown pana la aeroport si pana in Richmond. Pana la construirea acesteia legatura dintre Richmond si Downtown se facea doar prin autobuze expres, iar la aeroport se ajungea numai cu autobuze speciale sau cu taxiuri. Transportul la aeroport era astfel foarte costisitor. Constructia Canada Line a costat in jur de 2 miliarde de dolari. Durata calatoriei din Downtown pana la aeroport este de aproximativ jumatate de ora si merge cu o viteza de 80 km/h.

Inainte de inceperea Jocurilor Olimpice s-a insistat foarte mult pe alternative ecologice la transportul cu masina, iar Canada Line a fost portdrapelul acestei campanii. Mi se pare o idee foarte buna. Nu pot sa nu fac comparatie cu Romania, si ma refer aici la Bucuresti. Vin alegerile in curand. Pe 11 iunie, parca. Inca de dinainte sa plecam s-a trambitat proiectul pasajului Basarab care va fluidiza traficul in Bucuresti. Cand in Occident tendinta este de a se renunta cat mai mult la transportul cu masina personala si se merge pe stimularea transportului public rapid, la romani e tocmai pe dos. Stiu ca anul trecut a fost inaugurat. Nu stiu acum cat de fluid este traficul in Bucuresti dupa terminarea acestui proiect.

Personal, cred ca ar fi fost mult mai eficient un proiect de extindere a metroului din centrul Bucurestiului pana la Otopeni si cu o statie si la aeroportul Baneasa. In felul acesta le faci accestul oamenilor, turistilor si, de ce nu, al potentialilor investitori, mult mai usor. Economia se poate dezvolta de-a lungul acestei linii de metrou. Da, ar costa cateva miliarde de euro, dar ar fi mult mai eficient din punct de vedere al transportului. Un alt beneficiu al unui asemenea proiect ar fi diminuarea, daca nu chiar disparitia mafiei taxiurilor. Aici, in Vancouver, nu poti vorbi de asa ceva, dar incepand chiar de a doua zi s-a observat o scadere uriasa a cererii pentru taxiuri la aeroport. Acelasi lucru s-ar putea intampla si in Bucuresti.

Nu trebuie sa inventam noi apa calda, trebuie doar sa ne uitam in ograda altuia, sa intrebam pentru sfaturi, daca este nevoie, si sa ne apucam de treaba.

3 comentarii:

  1. " ... si cu o statie si la aeroportul Baneasa. ... "

    Nu mai e nevoie. :( Dobitocii care si-au construit case in jurul lui deja l-au desfiintat. Ce vrei, la mintea lor le era greu sa-si dea seama ca langa aeroport e zgomot... Cu toate neajunsurile lui era un aeroport bun pentru multe curse.

    RăspundețiȘtergere
  2. In Toronto pot sa spun ca metroul merge mult mai prost decat ala din Bucuresti. Are intarzieri in fiecare zi, ca pana si canadienii astia calmi sunt cateodata exasperati. In schimb autobuzele merg bine, cu mici exceptii. Si chiar daca au banda lor, cand e ora de varf tot se mai blocheaza traficul ca aia care fac la dreapta au voie sa se bage pe banda de autobuz.

    RăspundețiȘtergere
  3. VReau si eu in Toronto:(

    RăspundețiȘtergere