sâmbătă, 17 noiembrie 2012

Tot despre sanatate in Canada

Unde sanatatea nu este un subiect important ? Oriunde, bineinteles. Acum cateva saptamani ne-am gandit cum sa facem ca sa mai reducem din cheltuieli, ca sa avem o imagine mai buna asupra finantelor noastre. Ne-am gandit daca nu am putea aplica pentru Regular Premium Assistance, adica daca esti intr-o anumita categorie de venit poti beneficia de anumite reduceri la plata Care Card-ului, adica asa-numitul card de asigurat in sistemul sanitar.


Stiam ca in primul an cand am venit aici am beneficiat de reducere de 100% din cauza venitului mic din Romania, comparativ cu cel din Canada. Ca sa aplici pentru asa ceva mai intai trebuie sa-ti depui taxele pentru anul anterior care, aici in Canada, se face din ianuarie pana in aprilie. Apoi cei de la guvernul provincial pe baza unui formular pe care trebuie sa-l trimiti la ei si pe care poti sa-l descarci on-line foarte usor (aveti aici link-ul pentru cei interesati) iti vor analiza situatia sa vada daca esti eligibil. Acolo trebuie sa-ti faci calculele care sunt foarte usor de facut si apoi compari rezultatul cu limitele de venit pe care le gasesti pe pagina a doua. Daca te incadrezi intr-una dintre aceste limite, atunci trimiti formularul prin posta si ei iti calculeaza noua taxa pentru Care Card incepand din luna iulie pana in iunie anul viitor.

Noi ne-am gandit tarziu, ce-i drept, dar asta nu scuza ce au facut cei de la guvern. Le-am trimis formularul asta acum vreo doua saptamani. Ieri am sunat sa vad ce le ia asa de mult ca sa proceseze aplicatia mea. Le-am dat telefon la numarul de telefon pe care l-am gasit pe site-ul lor. Acolo am vorbit cu o femeie care mi-a spus ca inca nu s-a procesat pentru ca nu au documentele necesare. Le mai trebuie si Notice of Assessment, care iti vine de la Canada Revenue Agency (CRA) dupa ce ti-ai depus taxele. In mod normal in formularul acela ei cer acordul tau de a verifica venitul declarat cu CRA.

Bineinteles ca le-am dat acordul. Cand am sunat, femeia respectiva mi-a spus ca fiind in noiembrie nu mai au acces la datele CRA asa ca trebuie sa le trimit Notice of Assessment, asa cum am spus mai inainte. O sa le trimit si astea. Treaba e ca aplicatia va incepe sa fie procesata in 4-6 saptamani lucratoare dupa ce au primit toate actele de la noi. Adica o sa trimit astea luni, o sa ia plicului vreo trei zile sa ajunga la Victoria, capitala provinciei, si abia dupa aceea sa astept raspunsul in 4-6 saptamani lucratoare. Am intrebat-o daca voi primi vreun ban inapoi de pe lunile cand am platit intreg si mi-a zis ca contul nostru va fi creditat cu suma pe care am platit-o in plus. Daca e sa stau sa calculez ar fi cam o luna in care nu ar trebui sa platim nimic.

Totusi dupa ce am terminat cu ea si am ajuns acasa am stat si ne-am intrebat daca ar fi avut de gand sa ne sune cei de la guvern sa ne spuna ca trebuie sa le mai trimitem niste acte. Am ajuns la concluzia ca nu ne-ar fi sunat. Adica cine te suna ca sa-ti spuna "Hei, stii am sa-ti dau niste bani inapoi. Nu-i vrei ?" In momentul ala m-am gandit cat sunt de magari, adica bani pot sa ia de la tine, dar cand e sa ti-i dea inapoi, zero. Tac malc. De aceea e bine sa fii tot timpul alert si te gandesti ce trebuie sa faci cand ai o asemenea aplicatie, pentru ca atunci cand ii suni si ii intrebi sunt obligati prin lege sa-ti raspunda la orice intrebari pe care le ai. Aici ca sa reusesti in hatisul diverselor institutii trebuie sa pui multe intrebari. Ei nu te suna sa-ti spuna ca le pasa de tine. Motivele pe care ar putea sa le invoce ? Personal insuficient si faptul ca sunt coplesiti de aplicatii, ceea ce este o minciuna gogonata.

Astept parerile voastre.

7 comentarii:

  1. asa este ,nu te suna . si noi am patit cu alt fel de acte. daca nu sunam noi , cine stie cand de rezolva treaba.
    noi ne -am gandit ca e asa din cauza ca locuim noi in "moldova" lor.
    pana acum nu am avut mari tangente cu sistemul medical ,dar atat cat am avut ,ne-am cam ingrozit.
    e vorba de pregatirea lor profesionala,de capacitatea de a pune un diagnostic pe baza unor investigatii .
    vorbim din auzite si din patzite.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sincer nu stiu care "Moldova" Canadei. Poate ma lamuresti. Deci nu sunt singurul care are asemenea experienta cu functionarii publici de pe aici. :)

      Ștergere
  2. oh,asa ni s-a spus inca de cand eram in romania: new brunswick.
    da'cica ar fi unii mai moldoveni ,aia din new foundland.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sincer, abia acum am aflat de asta. Totusi am auzit ca e frumos acolo, la fel ca si in Nova Scotia. Oricum, o fi Terra Nova "Moldova" Canadei, dar dupa ce au descoperit petrol in larg nu stiu daca o sa mai fie privita asa la cate oportunitati o sa fie acolo. :)

      Ștergere
  3. daca e sa vorbim de cat e de frumos,pai terra nova bate degajat celelalte doua provincii. e greu cu viata in general si mai ales cu vremea ,dar e superb de vizitat.
    asta spusa de new foundland-ezi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te cred pe cuvant. Sper sa ajung pe acolo in vizita odata si sa pun fotografii pe pagina mea de Facebook. :)

      Ștergere
  4. umbla vorba ca" newfee " (asa li se spune) ,stiu ca bananele sunt negre.
    pentru ca pana ajung acolo se innegresc.
    dar alta vorba zice ca sunt oameni buni la suflet si in general mai deschisi.
    vecinul meu e de acolo si e un om super.
    hai ca am devit.
    numai bine !

    RăspundețiȘtergere