marți, 4 iunie 2013

Consultatie la ochi

Azi am fost la un examen oftalmologic. Nu mi-am mai schimbat ochelarii de foarte mult timp si am vrut sa stiu daca este ceva in neregula cu ochii mei. Din fericire, totul este bine. Am ochi foarte sanatosi. Nu este nici un fel de presiune intraoculara, care sa provoace glaucom sau alte afectiuni serioase.

Examenul medical a fost unul foarte amanuntit. A durat, cred, o ora. Mi-au fost scanati ambii ochi. Mi-au fotografiat retina. Am vazut partea din spate a ochiului asa cum nu o vazusem niciodata. Doctorita mi-a explicat foarte amabil unde este punctul in care se concentreaza vederea. Unde ar fi putut fi eventualele probleme. Un asemenea doctor se numeste optometrist, nu ophthalmologist (oftalmolog), care se ocupa de probleme mai serioase.

Acestea ar fi pierderea vederii, schimbari radicale in calitatea vederii, schimbari in campul vizual cum ar fi puncte negre, umbre in vederea periferica si centrala, schimbari fizice ale ochiului cum ar fi vedere incrucisata, ochi care se intorc inauntru, se duc in sus sau in jos, schimbari in perceptia culorilor. Ma gandesc ca asemenea afectiuni necesita interventie chirurgicala.

Un optometrist iti masoara doar dioptriile si iti indica o reteta potrivita pentru ochelarii. De asemenea se uita sa vada daca nu este cumva tensiune intraoculara, care ar putea da nastere la afectiuni mai grave, precum glaucomul.

Doar examenul m-a costat $120, nu sunt taxe incluse deloc in preturile la examenele medicale oftalmologice. Cand i-am rugat sa-mi faca o estimare pentru o pereche de ochelari cu lentile heliomatice, pretul a fost de $544. Nu sunt taxe incluse pentru ochelari pe aici, atat timp cat sunt cu reteta. Poti sa-ti cumperi si ochelari de $20 de la Shoppers Drug Mart sau orice alt supermarket de pe aici care are o farmacie, dar e pe riscul ochilor tai, pentru ca incerci ochelarii care crezi tu ca sunt cei mai potriviti.

Cred ca un examen ar fi mai bun, pentru ca iti pune un diagnostic mai precis. Mi-am luat ochelari de pe ClearlyContacts.ca. Am dat $113 cu tot cu taxele incluse. Din cauza ca a fost prima pereche de ochelari comandata de la ei mi s-a dat un cupon pentru clienti noi de 50% reducere. Deci in realitate ar fi costat $226. O diferenta mare, cred eu, intre pretul asta si cel care mi s-a spus de la cabinetul medical.

O sa pun un update pe Facebook in legatura cu calitatea ochelarilor de la Clearly Contacts. Am auzit numai cuvinte bune. Sper sa se adevereasca.

Inca ceva foarte interesant. Nu mi-au dat reteta acasa, ci cand am ajuns mi-am dat seama ca n-o am. Nu mai tin minte cine mi-a spus asta, dar stiam ca nu sunt obligati prin nici o lege sa-ti dea reteta acasa, pentru ca apoi tu sa-ti cumperi ochelari mai ieftini de unde vrei tu. A trebuit sa ma duc sa le spun doar ca nu mi s-a dat reteta, iar fata de la receptie mi-a printat-o imediat.

2 comentarii:

  1. Optometristul este un 'health care professional' - deci grija lui e ca tu sa ai o reteta corecta si sa identifice vreo problema- nu are treaba cu de unde iei tu ochelarii ( chiar daca colaboreaza cu vreun magazin unde are si un cabinet).

    Dupa cum ai vazut la clearly contacts nici nu trebuie reteta scrisa efectiv, iti trebuie doar 'numerele'.

    Ca fapt divers am fost la un optometrist (atunci nu stiam diff cu oftalmologul) ca aveam o problema- mi se zbatea un ochi din cand in cand, rar dar se intampla- cand a auzit ca nu e un control 'de rutina', numai sa vad dioptriile nici nu a vrut sa se uite la mine- mi-au spus sa ma duc la 'doctor' ( din fericire nu era nimic grav). De atunci cand sun sa ma programez intreb de fiecare data daca au 'doctor', adica oftalmolog- costa tot atat si din cate inteleg se uita amanuntit dupa vreun semn de boala.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Marta, "health care professional" este si asistenta medicala, doctorul de familie, optometristul, oftalmologul, chirurgul, etc. Este o categorie profesionala care cuprinde toate meseriile din domeniul medical.

      Numerele respective sunt pe reteta si reprezinta dioptriile de la ochiul drept si stang, sfera si axa. Nu stiu exact ce reprezinta ultimele doua.

      Au treaba de unde iti iei tu ochelarii, dar nu iti spun in fata. Altfel de ce crezi tu ca au la vanzare ochelari si rame ? Nu pot sa te oblige, dar pot evita sa-ti dea reteta. Nu pot la nesfarsit. Acum ceva vreme, din cate am inteles, erai chiar obligat sa-ti iei ochelarii de unde iti faceai controlul, dar cei de la Clearly Contacts, pentru a putea face afaceri, au facut lobby pe langa guvernul federal pentru a schimba legea.

      Ștergere