duminică, 11 octombrie 2015

Am votat in Canada

Anul asta mi-am luat cetatenia canadiana, in sfarsit. Acum am pasaport canadian si am si dreptul sa votez.

Campania electorala se desfasoara complet diferit fata de ce stiam din Romania. E foarte civilizata, desi si aici sar toti la gatul fiecaruia, dar eu vreau sa vorbesc despre votarea in sine.

Procesul electoral este supervizat de Elections Canada, un fel de Birou Electoral Central. Este un organism independent. Inainte de alegeri, daca vrei sa votezi, trebuie sa te inregistrezi pe listele de votare. Poti face asta prin telefon sau online. Eu am facut online. E mai simplu. Bineinteles, trebuie sa fii cetatean canadian.

Aproape de alegeri ti se trimite acasa un card cu informatiile tale cu care te duci la sectia de votare unde esti arondat. Cand am fost la sectia mea de votare, era o persoana la intrare care le spunea oamenilor la ce masa se duca, pentru ca adresa lor era arondata la acea masa. O alta persoana avea grija ca toti cei care veneau stau la coada in ordine. Nu am vazut deloc politie sau orice alta autoritate de mentinere a ordinii. Sectia de votare era intr-un mall.

M-am dus la masa unde am fost trimis, le-am dat cardul primit acasa si permisul de conducere, mi-au scris informatiile pe lista, am semnat, mi s-a dat buletinul de vot, am pus un X cu un creion intr-un cerc de langa candidatul pe care voiam sa-l aleg, apoi am inrodus buletinul de vot in urna. Atat. Nu mi s-a pus nici o stampila care sa ateste ca am fost la votare.

Am plecat de acolo, iar in drum spre iesire persoana care se ocupa cu mentinerea ordinii la coada mi-a spus "Thanks for coming" (Multumim ca ati venit).

In campania electorala afisele electorale sunt foarte simple. O sa pun niste poze pe pagina de Facebook, ca sa vedeti despre ce vorbesc. Nu vezi afise, banere imense care sa ocupe fatada unui bloc intreg. Chiar foarte modest. Ar fi de invatat din asta, daca romanii sunt dispusi sa invete.

Inca ceva, in alegerile federale din Canada se poate vota si prin corespondenta, trebuie doar sa le spui celor de la Elections Canada ca vrei sa votezi asa. De asemenea sunt si sesiuni avansate de votare. Anul acesta alegerile federale sunt pe 19 octombrie, dar sesiunile avansate sunt pe 9, 10, 11 si 12 octombrie. Te duci si votezi in mall sau oriunde sunt amenajate sectiile de votare, precum si in orice zi vrei tu pana pe 19 octombrie la orice birou Elections Canada. Asa de simplu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu